/stoette-og-samarbejder

full
normal
Left

STØTTE & SAMARBEJDER

 

 

Skolens Venner har et samarbejde med Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen, som på et overordnet niveau sikrer, at indsatsen med skolevenner på skolerne sker i overensstemmelse med de fagprofessionelles roller og ansvar.

 

Skolens Venner har samarbejde med og opbakning fra Danmarks Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Skolelever, Skole og Forældre og Astra, som er centrale organisationer på skoleområdet. 

Med et ønske om at kvalificere indsatsen, har Skolens Venner et samarbejde med Socialt Udviklings Center SUS i forbindelse med evaluering og børneinddragelse. 

Desuden har Skolens Venner modtaget økonomisk støtte fra Trygfonden og har et partnerskab med Egmont Fonden.

 

 

normal
Full
Skoleledere støtter op

"Skolelederne er medlem af Skolens Venner, da frivillige i skolerne er et lille, men godt bidrag til elevernes trivsel og læring. Vi er i fortløbende dialog med Skolens Venner, hvilket er med til at give mulighed for et godt samarbejde mellem skolerne og de frivillige skolevenner." 

Claus Hjortdal, formand i Skolelederforeningen

Opbakning fra DLF

"Danmarks Lærerforening støtter Skolens Venner, fordi det er et bærende princip for Skolens Venner, at udbredelsen af skolevenner foregår i et samarbejde med skolens parter. Det betyder bl.a, at eventuelle gråzoner og uklarheder om, hvilke opgaver skolevennerne kan og bør medvirke i, bliver drøftet mellem de relevante parter på skolen."

- Anders Bondo Christensen, formand i Danmarks Lærerforening

Skole og forældre støtter

"Skole og Forældre arbejder for stærke og trygge børnefællesskaber i vores folkeskoler. Det er derfor helt naturligt for os at støtte Skolens Venners frivillige arbejde. De frivillige gør en beundringsværdig indsats for at vores børn fastholder glæden ved at gå i skole."

- Rasmus Edelberg, formand for Skole og Forældre 

Samarbejde lokalt

 

Lokalt rådgives skoleledelsen i at inddrage tillidsrepræsentanter, skolebestyrelsen og den kommunale forvaltning i beslutningen om at inddrage skolevenner, og lokalforeninger tilstræber at involvere kommunale repræsentanter og lokalkredsmedlemmer i foreningens drift og udvikling. 

Både landsforening og lokalforeninger har fokus på den løbende kommunikation og afstemning med lærere, pædagoger, ledelser og skolevenner for at sikre, at skolevenner opleves som et værdiskabende bidrag til skolens opgave med at sikre trivsel og faglig udvikling for alle børn. 

grey
Full
Formålet med Skolens Venner