
En skoleven hjælper til i klassen, mens læreren har ansvaret. Skolens Venner har beskrevet rollen helt præcist - det giver ro til samarbejdet, når en skoleven er på skolen.
Tillid og fælles værdier
Et godt samarbejde er den vigtigste forudsætning, når en skoleven skal være til gavn for undervisningen. I Skolens Venner tror vi på, at et godt samarbejde er båret af fælles værdier som respekt, tillid, åbenhed, troværdig og anerkendelse.
Klare roller
Som skoleven respekterer du læreren som den faglige og pædagogiske leder af undervisningen. Som lærer respekterer du omvendt skolevennen som en frivillig, der kan byde ind med en kvalitet i hverdagen.
Gensidig samtale
Samarbejdet kræver, at lærer og skoleven har mulighed for at tale sammen om klassen i ny og næ, så skolevennen får indsigt i de overvejelser, læreren har om klassen og undervisningen.
I disse samtaler bør der også være mulighed for, at skolevennen kan komme med betragtninger om klassen, og at læreren på den måde kan bruge skolevennen som sparringspartner.

”Det giver mig stor glæde at være sammen med børn & unge og støtte dem i troen på deres evner og potentiale; ligeledes at være med til at støtte lærere i deres yderst vigtige arbejde ifm. læring og dannelse.”